Miért nem terjed jobban a Virtuális valóság?

|

Akik már gyerekkoruktól kezdve a VR élményre vágytak, biztosan beszereztek maguknak PC mellé egy Oculus Rift vagy HTC Vive készüléket, esetleg Playstation 4 mellé a PlayStation VR-t.

Bár a technológiát kipróbálva legtöbb embernek leesik az álla, amikor megtapasztalja azt az élményt, hogy valóban egy virtuális környezet veszi körül, bármerre is néznek, az emberek többsége ezt az első próba erejéig el sem tudják képzelni. Így máris magyarázatot kapunk a címben felvetett kérdésre, hiszen a "VR szűz" embereknek csak elképzelésük lehet az élményről, ami legtöbb esetben meg sem közelíti a valóságot, vagyis az igazi virtuális valóságot.

A többség néz egy VR stream-et a YouTube vagy Twich felületén, ahol látványban ugyanazt az élményt tapasztalják, mintha egy hétköznapi játék stream-et tekintenének meg. Sőt, erre még plusz negatívumként társul, hogy a VR játékok grafikája nincs az általuk megszokott technológiai szinten. Pedig VR-ban teljesen másként érzékeljük a világot, így a grafika is másodlagos, habár a felbontás mértéke erősen számít, mert alacsonyabb felbontású játék esetén csökken a játék élvezeti értéke. 

Ez utóbbit leszámítva a játék grafikai stílusa sokszor nem számít, lehet az meseszerű, vagy akár képregényes, szögletes, vagy kidolgozott. Miért mondom ezt? Mert ami a képernyőn nézve gyenge megvalósításnak tűnhet, az a játékba bújva igenis hatalmas élménnyel szolgál. Ha nem próbáltad még, akkor azt próbáld elképzelni, hogy amerre csak nézel, a játék vesz körül. A szemeid külön képet kapnak, amitől olyan térérzet alakul ki, hogy érzékeled a játékon belüli méreteket. Egy hatalmas lény a képernyőn nézve nem nyűgöz le annyira, mint VR-ban, ahol igenis több méter magasnak látod és szó szerint fel kell nézned rá. Ugyanígy érzékeled a távolságokat és egy idő után már akár elmosódhatnak a való világ és a virtuális határai. Volt rá példa, hogy a játékban kézben tartott kontrollert, ugyebár amit a játéktérben is látok, le akartam tenni egy virtuális asztalra, mert a külvilágból szóltak hozzám. Gondoltam leteszem, míg kibújok a VR headset-ből. Jó, hogy nem tettem le, mert nagyot koppant volna a földön, ugyanis a való világban nem volt ott semmi. Az agyat könnyű megvezetni, ez adja azt a nagy élményt.

Van olyan is, aki kipróbálja, de sokkal jobbnak képzelte, mint amit kapott, bár ez a ritkább eset. Viszont olyan is előfordul, hogy valaki csalódik rosszullét miatt. Igenis meg kell szokni a VR-t, mert a szemünk és agyunk becsap minket. Legtöbbször ott követik el a hibát, hogy egyből olyan játékot próbálnak ki, ahol van folyamatos mozgás lehetősége. A szemünk látja, hogy haladunk a térben, de az izmaink nem mozognak hozzá. Ez az utazó betegség, ami leginkább azokra jellemző, akik autóban is rosszul érzik magukat a suhanó táj miatt. Persze ez szokható, személy szerint én is rosszul voltam az elején, mert haladtam, kapkodtam a fejem, nézelődtem mindenfelé. Aztán rájöttem, hogy kevésbé vagyok rosszul, ha előre haladás közben mereven előre nézek, nem mozgatom a fejem, majd ha szét szeretnék nézni, akkor addig megállok a mozgással. Így szépen megszokta a szervezetem és már akár órákat is képes vagyok játszani.

A VR élményt érdemes lenne minél több emberrel megismertetni, hogy szerezzenek tapasztalatot és ne úgy alkossanak véleményt, hogy még nem próbálták, vagy csak gyenge, mobilos verziót próbáltak, mert az meg sem közelíti a normál VR élményt. A Konzolok Szervizénél HTC Vive, Oculus Rift és PlayStation VR is megvásárolható és PSVR játékokat is forgalmaznak. Részletek: https://www.konzolokszervize.hu/ 


Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.trendblog.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.